Generalforsamlingsreferater - historiske:
1977 - 1979 - 1981 - 1983 - 1985 - 1986 - 1989 - 1990 - 1991 - 1993 - 1994 - 1995 - 1996 - 1997
Klokkebøjen ringede for fortidens søfolk
Brev fra civilinginør Jacob Bach. Søn af Klokkebøjens digter.
Billeder af klokkebøjen i Randers
Generalforsamlingen 2016. | |
![]() |
|
Bøger |
|
Foreningens historie er beskrevet i 150 års jubilæumsskriftet: "Rudkøbing sømandsforenings Hjælpekasse Jubilæumsskrift 1853 - 2003" Med tekst af Jacob Bang Jensen - jacobbang@mail.tele.dk Trykt på Langelands Centraltrykkeri.
Bogen fortæller på en levende måde om foreningens opståen og om tilblivelsen af nogle alle de traditioner som stadig lever i foreningen. At der var behov for en hjælpekasse fremgår af beretningen om en skipper, som det lykkedes at forlise 6 gange. Der er et flot billedmateriale og selvfølgelig beskrivelse af formænd og kasserere gennem årene.
Bogen kan erhverves for kr. 100,00 hos kassereren.
|
|
Rudkøbings skibe frem til ca. 1972 findes beskrevet i bogen: "Rudkøbing skibe" Som er skrevet af Lods Emil Godtfredsen udgivet af Rudkøbing Sømandsforenings hjælpekasse i 1972 Trykt på Langelands Centraltrykkeri.
Bogen beskriver i alfabetisk rækkefølge alle skibe, som har været hjemmehørende i Rudkøbing. Ud over gennemgang af ejere, byggested og år indeholder bogen også mange beretninger om stabelafløbninger, forlis og hændelser fra livet ombord. Billeder er der også en del af.
Bogen kan i dag kun købes antikvarisk - (Set på nettet til kr. 175,00) |
|
"Rudkøbing Havns Historie" Havnens historie frem til 125 - året i 1947 er mesterligt beskrevet af grundlæggeren af Rudkøbing Byarkiv og i mange år også byens historiker Chr. Kiilsgaard. Fra den sikre viden at der var en havn/skibsbro i Rudkøbing fra 1492 følges havnens udvikling. Personkredsen på og omkring havnen er fyldigt beskrevet. Kildehenvisninger glæder enhver historiker. Bogen er trykt på Langelands Centraltrykkeri.
Bogen kan i dag kun købes antikvarisk
|
|
Den sidste udgivelse om Rudkøbing Havn findes i bogen: "Fem Havne" Med undertitlen: "Den industrialiserede havns opkomst og udvikling på Sydfyn og Øerne. Bogen er resultatet af et forskningssamarbejde mellem de fem sydfynske museer. Den indeholder detaljerede beskrivelser af havnene i Faaborg, Ærøskøbing, Marstal, Svendborg og Rudkøbing. Der gives et overordnet billede af den præindustrielle, industrielle og postindustrielle havn. Afsnittet om Rudkøbing Havn er skrevet af Ole Mortensøn, som også er redaktør af bogen. Bogen er trykt hos Midtfyns Bogtryk, Ringe Bogen kan købes i sydfynske boghandler og sydfynske museer |
|
Samka, som er omtalt i denne bog sammen med Carolinernes historie var i mange år hjemhørende i Rudkøbing. Ejet af skibsmægler Jørn Foss. I bogen er det Caroliner-folket selv, der fortæller, og de levende beretninger indrammes af en historisk oversigt over småskibsfartens skiftende vilkår samt en skibsliste over Carolinerne og deres slægtninge på 150 brt. Udgivelsesår: 1995 Bogen er trykt hos Midtfyns Bogtryk, Ringe
Bogen kan købes på Handels og Søfartsmuseet på Kronborg |
Ekstrakter fra tidligere generalforsamlinger |
Foreningens mangeårige kasserer og sekretær Erik Rasmussen har hvert år efter den årlige generalforsamling udarbejdet et resume, som blev sendt til udenøs medlemmer og andre med særlig interesse. Teksten er ikke konverteret til et PC format; men er de originale dokumenter, som Erik møjsommeligt har skrevet på sin rejseskrivemaskine. Der er her vist et uddrag af dem: (Klik på det årstal du ønsker at se)
|
1977 - 1979 - 1981 - 1983 - 1985 - 1986 - 1989 - 1990 - 1991 - 1993 - 1994 - 1995 - 1996 - 1997 |
|
|
|
|
|
|
|
|
![]()
|
|
![]() |
|
![]()
|
|
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
||
|
||
Tom Andersen har via Bent Jensen, Søren Stidsholt og Jørn Foss fremsendt billeder af Kuk og Eriks Fri, som den ser ud i dag i Flensborg. De ville begge have været stolte af at se hvordan deres gamle skib har det i dag. Skibet hed oprindelig Fri; men er nu omdøbt til Frida. |
||
![]() |
![]() |
|
Frida for bidevind | Frida for sejl | |
![]() |
![]() |
|
Den unge dame på fordæk af Fri, er den lykkelige ejer, en charmerende ung dame fra Flensborg, der taler Norsk. |
Frida til kaj | |
|
|
||||
|
Samka af Rudkøbing |
|
||
Skibstype | Tørlastskib, singledækker | |||
Reder | Jørn Foss, Rudkøbing | |||
Korresponderende mægler | Bacat Chartering, Rudkøbing | |||
Værft | H.C. Christensen, Marstal | |||
Byggeår | 1956 | |||
Bruttoregisterton | 150 | |||
Nettoregisterton | 69 | |||
Ton dødvægt | 240 | |||
Længde overalt | 33,49 meter | |||
Bredde | 6,49 meter | |||
Dybgang | 2,3 meter | |||
Maskine | B&W Alpha, 4 cyl. | |||
Maskinkraft | 240 Hk | |||
Kaldesignal | OXWI | |||
Kilde: Dansk Illustreret skibsliste 1990 |
Langsomt aftager den sorte strøm af raps og bliver til pudrede skyer, der lægger sig som et støvet gråt lag overalt - på Samkas dæk, på de lugeplanker som allerede har lukket for en del af coasterens lastrum, på arbejdstøjet, i munden, næsen, øjenkrogene. - Kan I have mere? råber FAF-medarbejderen inde fra Ærøskøbing-lageret. Ombord på coasteren m/s Samka af Rudkøbing svarer skipper Jørn Foss benægtende, slipper det store støvpusterør og griber efter en skovl. Går så i gang ligesom resten af besætningen med at skovle rapsen ud, så den ligger i et metertykt, men jævnt lag i lasten. Samka har meget tilfælles med sin besætning. Både den, Finn Jessen og Knud Rasmussen alias Kuk er veteraner indenfor søfarten. Og alle arbejder de uden at tjene en krone. Fragtskibet - bygget i Marstal i 1956 som en ud af godt en snes Carolinerbåde - ejes af skibsmægler Jørn Foss, Bacat Chartering, Rudkøbing, og skibet sejler sine næsten daglige ture fortrinsvis med korn til og fra de sydfynske destinationer med afstikkere til f.eks. Fredericia og Nakskov. Indtjeningen ved det relativt hårde arbejde får kun lige udgifterne til at balancere på det nødvendige nul-punkt, og Jørn Foss er nødt til konstant at avertere skibet til salg, om end han nødigt vil skille sig af med sit lille og gamle fragtskib. Der er ikke penge i coastertrafikken, når lasten kun kan rumme 180 tons raps eller op til 240 tons hvede. Rapperne Finn Jessen og Kuk bruger hyren på Samka som en aktiv form for pensionisttilværelse og slutter deres saltvandsgusede løbebane, hvor de startede. Som rappere. De er begge kravlet ned fra karrierens top på de store kommandobroer og burde nu i virkeligheden være henvist til køjepladserne »foran masten« - i de tomands matros-lukafer på Samka. Her har skipper dog valgt at placere sin egen køjesæk, for som han siger: - Jeg kan jo ikke byde gamle officerer at sove her. De har haft deres tid foran masten. Det betyder, at de loyale matroser har fået hver sin kahyt, som ligger i forbindelse med salon og messe under Samkas styrehus. |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
- Vi betragter det som lystsejlads, når vi tager ud med Samka, siger Jørn Foss, der gang på gang må tage sig af den bibbende mobil-telefon med beskeder fra havnenes skibsmæglere. Samkas fartplan dirigeres fra mæglerkontorerne og tilbuddet lyder nu på raps fra Ærøskøbing til Svendborg. Tom tilbage igen til Ærøskøbing. Nok en last raps og atter Svendborg som destination, før sejladsen bringer skibet til Fredericia med hvede. Det nyttige Turen over den solglitrende havstrækning er tydeligt bevis på, at der er brug for Samkas laster mellem kornlagrene. Men ikke behov nok til at det kan give skipper et udbytte. Og da slet ikke til at lønne besætningen. "Jamen brug dog fragttskibene", .... står der på fotokopierede sedler, som Jørn Foss har hængt op både i styrehuset og i salonen. Avisoverskriften stammer fra et interview med forfatteren Erik Weedersøe, som selv er talsmand for at Danmark er skabt for småcoastertrafik frem for landværts lastbilssfragt. Synspunktet deles entusiastisk af Jørn Foss. Men hvad hjælper det, når coastertrafikken tilsyneladende er glemt af såvel folketingets som de kommunale politikere? Problemet er den vareafgift, som kornhandleren skal betale til staten ved både lastning og losning. 7 kroner koster det hver gang et tons korn enten skal pustes ned i skibets lastrum eller suges op igen. Pengene, som tidligere blev kaldt bropenge, bruges til havnevedligeholdelse, og det er naturligvis i alle søfolks interesse. Blot er beløbet steget uforholdsmæssigt meget i løbet af de sidste år og det forvrider skibenes konkurrenceevne. - En lastbil på havnen skal ikke betale vareafgift, siger Jørn Foss. Desuden ... havets vej behøver ingen vedligeholdelse, den jævner sig af sig selv, så snart kølvandssbølgen har lagt sig, mens landevejene bliver slidt af kørslen. Hvis der blev indført rigtig brugerbetaling, er der ingen tvivl om, at langt mere fragt blev sejlet rundt i landet. Ulempen ved et skib er selvfølgelig, at varerne ikke kan bringes til kundens dør, medmindre døren er på havnen. Her har lastbilen sit fortrin. |
|
|||||||||||||||
Pensionist med godt snakketøj og en evigt osende cigar. KUK alias Knud Rasmussen nyder at komme på havet - efter 20 år som kaptajn på de største A.P. Møller-coastere. |
||||||||||||||||
- Nationaløkonomisk er det dog langt bedre at sejle. Et skib laster mere end en bil og kræver ikke tilsvarende mængder brændstof. Jævnligt hives kikkerten frem. Mest af de to nysgerrige matroser, som lige skal se, vinke og fortælle, om dengang de sejlede med f.eks. skipper Hans Peter Esbensen, som lige nu sejler forbi. Han hilser tilbage på kollegerne fra kommandobroen på færgen Ærøsund. Senere er det en konkurrent indenfor småskibssfarten, som kommenteres. hånligt for sin skæve lastning, der får skibet til at sejle med slagside. Og efter to timers sejlads når' Samka til FAF's kajplads 3 i Svendborg Havn.
|
||||||||||||||||
Den indgående strøm giver visse besværligheder, da Kuk og Finn Jessen skal sørge for at Samka bliver fortøjet. Flest problemer har Finn Jessen, som har tjansen i stævnen. Kuk, derimod, har sikret sig pladsen ved agterfortøjningerne, for som han siger: - Her er altid mest læ, når det er dårligt vejr, så her vil jeg være! Men selvfølgelig lykkes det. Samka har syvtretten (Foss banker overtroisk på sit teaktræ) aldrig haft uheld, selvom småskrammer selvfølgelig ikke kan undgås med så mange havneanløb. Præcis et kvarter før anmeldt tid er Samka klar til losning, men må vente på FAF's frokostsirene. Så bliver rapssugeren sat til og som en anden støvsugerbande sørger Samkas besætning sammen med FAF-arbejdere for, at lasten tømmes. Et arbejde, som tager omkring fire timer Arbejdsdagen som startede klokken seks i morges, er først nået til frokost tidspunktet. Der er meget, der skal nås før besætningen kan gå til ro i aften i Ærøskøbing, for blot igen at stå tidligt op, laste, sejle og losse .. |
![]() |
|||||||||||||||
Blå- og hvidmalede Samka på sin evige fart mellem søfartsbyerne og FAF |
||||||||||||||||
Men pensionisterne ombord får da i hvert fald både motion og frisk luft i lungerne, og på den måde fungerer m/s Samka dels som social foranstaltning, dels som lystfartøj og dels som arbejdende museum. Som den ene af de to sidste sejlende Carolinere repræsenterer den et stykke sydfynsk kulturhistorie. Upåagtet af politikere - værdsat af søens egne folk.
|
||||||||||||||||
Klokkebøjen ringede for fortidens søfolk |
||||||||||||||||
"Artikel af Søren Stidsholt Nielsen i Fyns Amts Avis, Sydfyn til Søs, lørdag den 27. januar 2007".
|
||||||||||||||||
Den klemtede talrige steder i det sydfynske farvand, den var både energirigtig og næsten gratis i drift, men i dag er den kun en maritim antikvitet, der synges om i Rudkøbing - i hvert fald en gang årligt
|
||||||||||||||||
SYDFYNS ØHAV: Ældre lystsejlere og gamle skippere kan for deres indre øre stadig høre lyden af en for længst udklinget farvandsafmærkning. Klokkebøjen, - en bjørnestor, forankret tønde med en ringende malmklokke ophængt i et metalstativ. Klokkebøjen var absolut ikke noget højteknologisk vidunder. Til gengæld virkede den altid og driftsudgifterne indskrænkede sig til vedligeholdelsen. Klokkebøjens toner blev frembragt af noget så økologisk korrekt og nutidigt energivenligt som bølgernes evige kraft. Selv små krusninger i havoverfladen var nok til at frembringe klingende toner, når den lille malmklokke ramte pendul eller løsthængende metal-stykker. Klokkebøjen tjente til at afmærke farvandet, for eksempel ved indsejlingen til et løb eller på kanten af en farlig grund. I modsætning til nutidens stilfærdige afmærkninger, havde klokkebøjen den fordel, at den også kunne advare gennem tåge, nat eller usigtbart vejr. Og her skal indskydes, at klokkebøjens epoke i dansk farvand var længe før tiden med moderne navigations-elektronik. Nu er klokkebøjen – eller klokketønden - helt væk fra dansk farvand, men at dømme efter internationale søkort findes de stadig derude på verdenshavet.
Abbed satte bøje op At klokkebøjen har tjent søens folk gennem generationer, fremgår af en beretning helt tilbage fra det 12. århundrede. Den stammer fra Bell Rock, Klokkeklippen, der er en farlig klippebanke ikke så langt fra mundingen af Tay. Kun ved laveste ebbe rager klippen op over havoverfladen. Ifølge overleveringen lod en abbed fra Arbroath her anbringe en klokkebøje i 1100-tallet for at advare Søfolkene. Senere rejstes et fyrtårn. - Hvor gamle klokkebøjer eller klokketønder er i dansk farvand, vides ikke - men jeg vil mene at de er fra 1800,tallet herhjemme, vurderer museumsinspektør Ole Mortensøn fra Langelands Museums maritime afdeling: - Det danske fyrvæsen dateres til 1560. De ældste vagere var søtønder, som blev forankret ud for grunde. I begyndelsen af 1800-årene reformerede og forbedrede fyrdirektør Løwenørn vagersystemet. Tønderne fik så en ny facon, så de kom til at stå lodret i vandet. Efter russisk forbillede blev de koniske og udstyret med kæde og anker og lange stager med topbetegnelser. I nogle tilfælde ophængtes en klokke over tønden. Bølgerne fik klokken til at ringe. Ved havblik var der imidlertid ingen hjælp at hente fra klokketønderne, siger Ole Mortensøn. Uheldig kombination Klokkebøjen er i familie med sine yngre slægtninge, sirenen og fløjtetønden. Ofte havde den lys. Kombinationen lys og klokke var dog ikke særlig heldig, da klokken krævede bevægelse, mens lyset jo helst skulle være i ro. Af samme grund blev lys- og klokketønderne udskiftet med lys- og fløjtetønder. Det skete fra omkring 1900. I 1918 var der kun fem lys- og klokketønder i de danske farvande, bl.a. i Storebælt og Øresund. Når klokkebøjerne ikke blev helt afskaffet skyldtes det, at de nye fløjtetønder ikke fungerede effektivt på lavt vand Her beholdt man klokkebøjen. I nyere tid var klokkebøjerne ens overalt i danske hovedfarvande, og bemaling var som foreskrevet af de internationale regler alt efter sømærkets placering. Klokketønderne blev inddraget om vinteren.
Motorskibene overdøvede Erik Kromann, leder af Marstals Søfartsmuseum: - Det var egentlig fjollet at afskaffe klokkebøjerne. Jeg tror nok, at de primært var sat op for dampfærgernes skyld. Da disse lydløse skibe blev erstattet med mere larmende motorfærger, var der måske ikke så meget mening med klokkerne, men dødsstødet fik de da radarerne blev rigget an. Der blev ikke tænkt så meget på de mere ydmyge søfarende. Jeg er ikke helt klar over om SFDS selv havde sat nogle af de sydfynske klokkebøjer ud, men det foresvæver mig. Erik Kromann har i sine righoldige arkivalier i Marstal haft et par gamle søkort fremme fra 1922 og 1943. Heraf fremgår, hvor bøjerne blandt andet var at finde i Det sydfynske Øhav. Der stod fx. en klokkebøje ved anduvningen til Marstal Havn nord fra, der hvor renden øster fra drejer hårdt bagbord over mod syd ind ad Damperrenden til Marstal. En anden position er Joenseprikken syd for Strynø. Klokkebøjer fandtes også ved anduvningen til Rudkøbing Løb både fra syd og nord samt ved anduvningen til Ærøskøbing. Der ud over har der på vestsiden af Lillegrunden til indsejlingen til Faaborg været en klokkebøje og i nærheden heraf en kombineret lys- og klokketønde på sydsiden af Knastegrunden og nord for kanten af Skrams Flak.- Der kan muligt have været flere, siger Erik Kromann. Mindet lever i en sang I dag er klokkebøjerne helt væk, men mindet om deres klang lever ikke mindst videre i sangen »Klokkebøjen«. Dens glade toner vil helt sikkert løsnes fra de velsmurte stemmebånd, når Rudkjøbing Sømandsforenings Hjælpekasse i dag holder fest efter sin 154. generalforsamling. »Klokkebøjen« er foreningens slagsang, - nærmest adopteret fra Randers Sejlklub. Deroppe lever minderne om den gamle afmærkning videre i form af klubbladet. Det hedder slet og ret »Klokkebøjen«.
|
||||||||||||||||
Brev fra civilinginør Jacob Bach. Søn af Klokkebøjens digter. |
||||||||||||||||
Rudkø bing SømandsforeningElmevænget 3 5900 Rudkøbing.
Niv å d. 19.juni 2010A ngående "slagsang" Klokkebøjen.S tor var min overraskelse, da jeg tilfældigt en dag på min PC opdagede at min fars sang Klokkebøjen, varadopteret af Rudkjøbing Sømandsforenings Hjælpekasse. Det var da fornøjeligt. Grammofonpladesalget (Bror Kalles Kapel) doneredes i sin tid til Randers Sejlklub, og indgik som bidrag til Sejlklubbens klubhus. Klubbladet hedder i dag "Klokkebøjen". Versene blev til udfor Randers Fjord på sejlskib Rakkertøsen, da min far i svag brise passerede klokkebøjen, der markerede indsejlingen til Randers Fjord. Han har sikkert været på week-end sejlads i retning mod Bønnerup havn mod Syd eller Øster Hurup havn mod Nord, hvilke var jævnlige besøgsmål. Den ægte vare, selve klokkebøjen, er i dag anbragt på land ved lystbådehavnen tæt ved Randers Sejlklubs klubhus, så det er muligt også i dag at høre klokkens dejlige lyd. R akkertøsen blev købt i 1946. Den lå på land i Svanemøllen havn og var meget utæt, men far bestemte sigstraks formedelst 5000 kr. og på ca. 1 time var den søsat. Han var undsluppet til Sverige i 1943 lige før 2 vognfulde tyske soldater omringede vor bungalow i udkanten af Randers, (den tragiske krigshistorie udelades i brevet her), og ønskede efter hjemkomsten i 1945 at genfinde livsglæde ved interessen for sejlsport, som han havde haft med sig fra barndommen i Nykøbing F. Han var "mærket", da han kom hjem fra Sverige. Mærkværdigvis fandt jeg på nettet samtidig med klokkebøjen en beretning om de dramatiske krigsbegivenheder i Randers på: www.as-gruppen.dk/asg/index.php?Gruppens baggrund P å ene-sejladsen hjemad mod Randers gennem Øresund fra Svanemøllen havn, med pumperne i gangkonstant, blev han antastet af et toldfartøj, der opfattede situationen som mistænkelig. Mandskab fra toldkrydseren kom ombord på Rakkertøsen, og fandt ud af der intet ulovligt var til stede, og oven i købet gav en hånd med ved roret, så far des ihærdigere kunne lænse båden. De havde sikkert fået en forklaring, og sikret sig hans tilstrækkelige sejlkyndighed til at fortsætte gennem det mineafmærkede farvand over Kattegat. Da eskorteringen nåede op til Helsingør, hoppede tolderne tilbage på toldbåden. Den drejede af medens besætningen stod på dæk og gjorde fuldt honnør. Ved mi n fars død i 1995, han var 87 år dengang, købte jeg båden af dødsboet. Den havde i mange år ligget iØster Hurup havn, og var en levende legende blandt fiskerne der. Jeg havde lovet min far at passe på den, og satte den derfor i stand, og sejlede den til Nivå lystbådehavn. I år 2000 donerede jeg den til Tønsberg via søfartsmuseet i Oslo. Den var bygget i Tønsberg i år 1909, var solgt til dansk læge, der benyttede den i Smålandsfarvandet og enten hjemmehørende i Fåborg eller Svendborg dengang. Den var gaffelrigget, men blev siden bermudarigget og derved bedre sejlende. Far vandt adskillige kapsejladser i bådklassen størrelse folkebåd. Jeg fik beretningerne derom, undervejs som skibsdreng med ØK til østen i 1956/57, hvor jeg også læste henført om Mads Lange til Bali. Den står herhjemme på min boghylde. Rudkøbing besøgte vi med Rakkertøsen i et af årene fra 1948 - 1952. Far kendte præsten, og i præsteboligen fik min 2 år ældre bror Poul og jeg stillet en skålfuld flotte kirsebær, som vi tømte helt med efterfølgende stor s amvittighedsnag.J eg vedlægger, i taknemmelighed for at sangen er kommet i erindring i Rudkøbing, sangen om Rakkertøsen,sikkert fra samme tid, på melodien 'Jeg er havren ..... ' og revuesangen "Min ble ..... ". Da jeg for nogle år siden fik undervisning i harmonikaspil, nævnte min konservatorieuddannede lærerinde, at kompositionen til "Min ble .. " havde vakt opsigt inde på konservatoriet. Mere om Chr. Bach kan ses på Tange el-værk museum, hvis nogen interesseret finder dertil engang. Museet skulle være blevet storslået indrettet har jeg fået oplyst. Kommer sejlere fra Rudkøbing til Nivå havn, bor jeg 1 km. derfra, og jeg kommer gerne og _ fortæller mere om Rakkertøsens eventyrlige liv. Hav god sommer! Mange venlige hilsner - J acob Bach, Kastanjens kvarter 13, 2990 Nivå. Tlf. 49143030. E-mail: ijb@webspeed.dk
|
||||||||||||||||
Sangen "Rakkertøsen" omtalt i brevet Mel. Jeg er havren ... Rakker tøsen er mit Kælenavntil min Baad, som vejrer bort hvert Savn .Sorger blæses bort. naar Dagen gryr, hvor vi sammen ta'r paa Æventyr .
Jeg vi1 sejle med min Rakkertøs. hun er l ystig, naar hun slippes løs,elsker Søers Bryden mod sin stavn.
Leger trygt i Bølgens brede Favn
Hun for mig er baade Hjem og Viv,Vi kan sammen dyrke Rakkerliv. Som en Brik i Vejr og Lunes Spi lvi la"r Skæbnen raade, som den vil. .. Naar jeg Roret h older i min Haand.,føler vi Fortrolighedens Baand, Fælles villie, fælles Haab og Lyst. rakke rundt paa Togt fra Kyst til Kyst
Paa en Halse er hun tro som Guld. Frivagt under jeg mig. til et Hvil, Pligtens Byrde bærer hun med Smil.
Men for Slører er hun knap saa tro,og ved Roret er ej Fred og Ro. Hvert et Pust og Skvalp hun f lirter med.svært at have hende helt i Fred.
Jeg vil hæge om min egen Baad.hun skal faa det bedste , jeg har Raad.Pyntesyg hun be’r om nye Sejl for at vise andre Agterspejl.
Da mit Hjertes Hu for dig blev vakt,stod paa Land du klædt i Vinterdragt; men i Kattegat for fulde Sejl du beviste, Valget ej var fejl.
Kan du mind es nu vor første Start.vort Bekendtskab vandt vi meget snart. Aftenbrise. Solnedgang vi nød. Nattens Hvile fandt jeg i dit Skød.
Jeg kan vaagne af en Vinterdøs Tiden skrider , grøn bli’r Vaarens Hæk,og jeg staar med Svaber paa dit dæk.
Du er Sporen i mit Glædesliv,
du er mer end Ting til Tidsfordriv
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Noder til ovenstående revue vise | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Sangens klokkebøje på havnen i Randers Rudkøbing Sømandsforenings elskede sang Klokkebøjen har som bekendt sit udspring i Randers. Her lever sangen i den lokale sejlklub, og klokkebøjen lægger navn til klubbens blad. Tæt ved sejlklubhuset på Randers havn står den originale klokkebøje, der har inspireret sangen. Desværre mangler topbetegnelsen, men ellers ser den fin ud: nittet, rødmalet som bagbord og med en inddækket malmklokke monteret på toppen af tønden. Klokken bærer indskriften Randers Fjord. Set og fotograferet 20. november 2010 af Søren Stidsholt Nielsen, Rudkøbing |
||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
||||||||||||||||